Cultuur op de schoolbanken Da Vinci

Jongeren op school proeven van cultuur, van de kunst om te creëren. In Scholen Da Vinci uit Sint Niklaas gebeurt de integratie van cultuur in alle lessen. Zo komen de geluidstrillingen en resonanties van muziekinstrumenten bijvoorbeeld aan bod in de lessen fysica en wiskunde, en krijgen de leerlingen inzicht in het beheer van een cultuurhuis in de les economie. Hiervoor konden ze rekenen op de medewerking van Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSK) en Opera Ballet Vlaanderen als partners, binnen het traject ‘Cultuur in de Spiegel’.

 

Het leuke aan het traject van Cultuur in de Spiegel is dat er niet alleen een kunstenaar in de klas komt, maar dat cultuur in een breed palet in de lessen onder de aandacht wordt gebracht.

Minister Gatz

Da Vinci is een van de vier scholen die deelnemen aan het traject, ondersteund door Cera in samenwerking met CANON Cultuurcel. De theorie Cultuur in de Spiegel is een referentiekader voor kwaliteitsvolle cultuureducatie.

Minister Gatz bezocht de school en was onder de indruk van de gedragenheid van het traject: ‘Het leuke aan het traject van Cultuur in de Spiegel is dat er niet alleen een kunstenaar in de klas komt, maar dat cultuur in een breed palet in de lessen onder de aandacht wordt gebracht.’ Een sterk voorbeeld van de samenwerking tussen Cultuur en Onderwijs om de belangstelling van jongeren voor cultuur te wekken en stimuleren.

Jongeren op school proeven van cultuur, van de kunst om te creëren. Ook jongeren die hier niet zo vertrouwd mee zijn. Mijn grote waardering voor de passie waarmee leraren, scholenteams en de culturele partners hiermee aan de slag gaan.

Minister Crevits

Minister Crevits bevestigt: ‘Scholen Da Vinci behoren als proefschool tot de voortrekkers van Cultuur in de Spiegel. Bij dit project vinden onderwijs en cultuur elkaar moeiteloos. Jongeren op school proeven van cultuur, van de kunst om te creëren. Ook jongeren die hier niet zo vertrouwd mee zijn. Mijn grote waardering voor de passie waarmee leraren, scholenteams en de culturele partners hiermee aan de slag gaan.’ Hiermee werken ze algemeen aan de eindtermen rond burgerschap.

 

Lees hier het volledige persbericht.